۱۳۸۷ دی ۱۰, سه‌شنبه

حماسه و حماسه سازان حی و حاضر

ما کم وبیش با حماسه های افسانه ای، داستانی، تاریخی و.. آشنا هستیم. حماسه های که دارای محتواو مضمون و ارزشهای انسانی هستندو در گذر زمان می مانند وبیشتر می درخشند ودر برابرما قد علم می کنند و هر نسلی باید در شرایط زمانی و مکانی خاص خودش این حماسها را باز خوانی و باز بینی کند و از پیامهای آنان ره توشه بردارد.

اماء واقیت این است که همیشه حماسه و حماسه سازان آن چیزها و یا کسانی نیستند که ذهن ما با معیارهای شناخته شده می شناسد
چه در گذشته و چه درحال نبردهای عمیق انسانی بظاهر آرام،خاموش و ناشناخته ای بود وهست که با ابزارها و وسائل انسانی ساده ای چون اندیشه، آگاهی ،روشنگری، ایمان،اراده، صبر، عشق، پایداری برحق و وهست حقیقت، پشتکار، مسولیت پذیری صداقت فداکاری و...ثمره ای ببار آورده که تا ثیر عمیق، گسترده و پایداری بر پیش رفت جامعه بشری بجا گذاشته است

اما سوال این است که آیا چنین حماسه و حماسه سازانی حی و حاضر در زمان ما وجود دارند؟اگر آری کیستند؟کجایند؟ابزار کارشان چیست؟ محتوا مضمون و ارزشهای که آفرید و خلق کرده اند کدامند؟چقدر آنها را می شناسم ؟با چه فاصله ای از آنها قرار داریم؟ تا کجا همدل، همراه، همکار و همانند آنها هستیم؟چقدر در خاق وایجاد این حماسها نقش و اثر داریم؟

آیا تنها باز پرداری و پناه بردن و تکیه کردن به حماسه های افسانه ای، داستانی، تاریخی و..کافیست؟حماسیه ای که ما باید برای خود وآینده گان بسازیم کدام است؟

هیچ نظری موجود نیست: