۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۴, چهارشنبه

من چیستم ؟ من کیستم ؟



 چشم دارم ونمی بینم
 گوش دارم و نمی شنوم 
قلب دارم واحساس ندارم 
دل دارم و عشق نمی ورزم

من چیستم ؟ من کیستم ؟ 

می دانم و عمل نمی کنم می توانم و انجام نمی دهم بیدارم و  گویی خوابم 
عقل دارم و بکار نمی گیرم 

من چیستم ؟ من کیستم ؟ 

حقیقت را می دانم و راست نمی گویم 
زبان دارم و زیبایی را بیان نمی کنم 
خوبی را می دانم و انتخاب نمی کنم 
مرگ را می بینم و ندیده می انگارم 

من چیستم ؟ من کیستم ؟ 

تبعیض آشکار  و من رو بر می گردانم 
سرکوب  هست و من سر به زیرم 
فریاد کمک می رسد و من نشنیده می گیرم 
جانی عربده می کشد و من سکوت بر می گذینم 

من چیستم ؟ من کیستم ؟ 

پستی می تازد و من عقب می نشینم 
ظلم حکم می راند و من تن می سپارم 
زالو صفتان خون می خورند و من جامی از آن می نوشم 

شیادان جهل می بافند و من محصولشان را می فروشم 

ستمکاران ستم می کنند و من بهره بر می دارم 

من چیستم ؟ من کیستم ؟ 

روباهان روضه می خوانند و من اشک می ریزم 

بدکاران برسر کار و من کمک کارم 
پلیدان گند می کارند و من پاکسازی  می کنم 

قاتلان خون می ریزند و من دستشان را می لیسم

من چیستم ؟ من کیستم ؟ 

ناکسان حق را پایمال می کنند و من پایشان را می بوسم 

مفتخوران رذل جای خدا می نشینند و من خلق را از خدا میترسانم 

پاسداران سیاهی سر می برند و من سردارشان می سازم 

آدمخوران اجساد را می پرستند و من آرایششان می کنم 

دوشمنان انسان سور بر پا می دارند و من بساطشان را جور میکنم 

شما به من بگویید:
من چیستم ؟ من کیستم ؟ 

منوچهر مرعشی 
12-05-2020 

من در اینجا من نوعی است اما من به عمد از من استفاده کرده ام . زیرا هر کس به نوعی و تا اندازه ای در ایجاد و تداوم وضع موجودسهم و مسؤلیت داردهیچ کس معصوم نیست از جمله من ...روشناست که نقش همه یکسان نیست ...مانع و تضاد اصلی اجتماعیهمیشه و در همه جا مهم‌ترین سد تکامل فردی و جمعی است بههمین دلیل آنان که به نبرد با سد اصلی بر می خیزند و در این راهتلاش می کنند نیز نقش ویژه ای دارند  ..به هر حال این یک شعراست فشرده و اشاره وار ...نه یک تحلیل همه جانبه سیاسی،اجتماعی ،عقیدتی ، ..گرچه می تواند در ضمن به همه چیز نیزاشاره ای داشته باشد ...

هیچ نظری موجود نیست: