۱۳۹۴ آذر ۲۷, جمعه

حکوت اسلامى .....٩

در ادامه بنيادگراى اسلامی و بازگشت به اصل دين جريان اخوان المسلمين توسط حسن البنا(  که معلم بود و از شاگردان محمد عبده و جمالدين اسد آبادى  دو متفکر دينى) که در 14 اکتبر  سال ميلادی    190 متولد ر در  12 فوريه 1949  در قاهره ترور شد در اسماعيله مصر در ماه مارس 1928 ميلادى همراه با شش نفر تاسيس مى شود. اين تشکل فعال و گسترش مى يابد تا اينكه در سال 1948 غيرقانونی اعلام مى شود.

محمد عبده که معلم حسن البنا بود اهل تحقیق ودرس بود او تا درجه مفتى بودن در مصر رسيد  او ضد استعمار انگليس بود و معتقد بود راه نجات برگشت به قرآن است او به حديث و روايت  بى اعتنا بود و قرآن را مبنا وملاک قرار می داد او تکفير و تقليد را متعلق به دوران جاهليت مى دانست به همين دليل عده ای او را کافر خواندند  او همچنين به وحدت اسلامى باور داشت.

سيد قطب و محمد الغزالى  نيز از کسانى بودند که انديشه و نظرگاهشان بر جریان اخوان المسلمین تاثيرگذار بود.
شعارهای کلى اخوان المسلمين  اين است که راه حل اسلام  هدف خدا الگو پيامبر اسلام  قانون اساسی براساس قرآن و راه رسيدن جهاد  نقشه راه راه انبيا است.


اخوان  المسلمین  در طول حیات خود همه راه هاى فزهنگى و نظامى وسياسي را رفته اند  زندانى گشته و ممنوع شده اند کشته شده و کشته اند دچار تغيير وتحويل بسيار گشته اند از  شيوه مبارزه مسالمت  آمیز تا مسلحانه و از دل این جريان گروهاى وحشتناک تروريستي تا جريانات سياسی و فرهنگى و خيريه اى و اجتماعی بيرون آمده است  همچنين اين اندیشه و تشکل و راه وروش در بسيار ى از کشورهای عربی و اسلامی نفوذ واثرات داشته ودارد.

اخوان المسلمين توانسته با تکیه بر اعتقادات مذهبی و نارضایتی مردم وفقر وظلم  و جهل موجود در جوامع خود را سازمان دهد حفظ کند وگسترش و انطباق دهد.
نمونه آن در جريان و پس  از بهار عرب در مصر بشکل حزب آزادی و عدالت در  آمد و با توجه به تشکيلات و سابقه و حمايت توده ای  وحمایت های خارجی و خلائ ناشى از ديکتاتوری نظام قبلى وبا به رنگ روز درآمدن و نشت مطبوعاتی گذاشتن در  ٩ فوریه 2011 واعلام مخالفت با حکومت مذهبی واستفاده از جمله چند پهلوی مانند برپاى حکومت مدنى با مرجعيت اسلام و با زرنگی واستفاده از آزادی و انتخابات و راى مردم.....  پيروز انتخابات شد و حکومت را در دست گرفت و مى رفت  که راه خود را با در دست گرفتن کامل قدرت پیش برد  که بنظر من با هوشياری و عکس العمل به موقع  وتا حدى انقلابی مردم مصر مسير حركت جامعه عوض شد  باید صبر کرد تا در گذر زمان و در تب حوادث چه حاصل مردم مصر شود
به هر حال در 23 سپتامبر 2013  دادگاهی در مصر  اخوان المسلمين را ممنوع الفعالیت و اموال آنان را مصادره و مرشد عام محمد بديع و ۶٨٢ تن از اعضای  ان را به اعدام محکوم کرد.....

انديشه های  بنيادگرای همچنان البته چه در مصر و جامعه اسلامی و جهان  امروز در اشکال  مختلف، حضور داشته و عمل می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: