۱۳۹۴ آذر ۲۶, پنجشنبه

حکومت اسلامى....۸

از زمانى که محمد در چهل سالگى بهت زده در غاره حرا مورد خطاب قرار گرفت بخوان بنام پروردگارت......
تا امروز هزاران حادثه از سر بشريت گذشته واسلام محمد که با يک جمله آغاز شد و محمد آن را با ترس تنها با همسر توانمندش خديجه که به يکديگر اعتماد کامل داشتند درميان گذاشت مسير پرپيچ وخم و درازى را تا امروز پيموده است از سرزمين های گوناگون با فرهنگ وتمدن های غنى و فقير عبور کرده به صدها صورت مورد تفسير و برداشت قرار گرفته بر آن بسيار افزوده و يا کاسته شده است آن چشمه اوليه به رودخانه اى بزرگ و بسيار آلوده تبديل شده است بنام او و دينش خون و ظلم بسیار جاری شده عده اى بجاى او و خدايش نشتند وبى شمار بد کردند...
اما روى ديگر سکه راهگشاى وپيشرفت وسازندگى و تمدنى بود که در دورهاى بنام محمد و دينش در تاریخ نقش شده که آن هم قابل تامل است در قرون هشتم تا سیزدهم ميلادى زمانی که کليسا بنام مسيح و انجيل  تاريکي و بدکردارى را در همه جا وبر همه  عرصه های زندگی مردم گسترانده بود در سرزمین های اسلامی بردبارى و گفت و گو و آزادى و خرد و عقل و علم و استدلال و.. .احترامی  بيشتر داشت که بعدها پيام آوران عصر روشنگرى در اروپا از آن فرصت بهره درست بردند ....

به هر حال پس از محمد مذاهب و جنبشها های گوناگون بنام اسلام پديدار شد ند اهل سنت چهار مذهب.فقهى   حنفى مالکى شافعى و حنبلى بنام چهار امام ١ ابوحنيفه نعمان بن ثابت تولد سال هشتاد هجری درگذشت صدوپنجاه. ٢ مالکى ٩٥ هجری تولد  درگذشت ١٧٩ امام سوم ابوعبدالله محمد ادریس  
 ١۴۶تا سال 204 هجرى  و چهارمين  احمد  ابن حنبل

مذاهب اعتقادی یا کلامى اهل سنت عبارتنداز. ماتريدى. و اشاعره و اثرى و معتزلى که همگی دارای کتب و منابع خود هستند  از جمله صحيح بخارى. و صحيح مسلم و.........



قابل توجه اينکه  معتزله که  بنيانگذار آن ابوخديفه واصل بن عطا در دوران بنى اميه و در سالهای شصدوپنج تا  هشتاد و شش  هجرى قمرى رايج شد به  آزاى و توان و اختيار انسان جهت انتخاب شيو  زندگى احترام وارزش می گذاشت وحتی در اینکه قرآن مخلوق یا غیر مخلوق است توان و اجازه پرسش داشتند و به عقل و خرد آدمى اهميت بسيار مى دادند چنان که حديثى را که با عقل منطبق نبود کنار مى گذاشتند.
اهل سنت قرآن وسنت و اجماع و قیاس و اجتهاد را مبنای فقه خود می دانند.
جنبش های فکر ی منصوب به اهل سنت دیوبندی و بریلوی و سلفی


در قرن ۱۸ میلادی محمد ابن عبدلوهاب براساس آموزههای ابن حنبل -۱۸۶-۲۴۱ هجری و ابن تیمیه -۶۶۱-۷۲۸ هجری تولد و درگذشت


خیال نمونه برداری از حکومت پیامبر را داشت
بازگشت به صدراسلام و دوران صحابه پالایش و خالص کرد ن دین و...شعارهای آن بود محمد بن عبدالوهاب در سال ۱۱۵۳ هجری قمری عقاید خود را آشکارا کرد او که متولد ۱۱۱۵ هجری در عیینه از توابع نجد در عربستان بود در ابتدا بخاطر پیگیری عقایدش در اینجا وآنجا دچار مشکل شد .
بعد جنبش فکر ی سلفی که می گویند نزدیک به به افکار محمد بن عبدالوهاب است در عربستان مورد قبول خاندان آل سعودی قرار گرفته و نوعی روش حکومت ی پیش گرفتند که آنرا اجرای شریعت و اسلام می نامیدند که قوانین بربری و وحشتناک و وحشیانه ای بود
دوران استعمار وعقب ماندگی کشورهای اسلامی شعارهای بازگشت به اصل اسلام برای رهایی و استقلال وسرفرازی وعزت اصلاحات اجتماعی وخلاقی و...در مناطق مختلف ستم زده اسلامی رواج گرفت
شاه ولی الله دهلوی احمدشهید متولد ۱۱۱۴ وفات ۱۱۷۶ هجری قمری در شبه قاره هند
سید جمالدین اسدآبادی در افغانستان و ایران و جاهایی دگر و محمد عبده در مصر
 .

از طرف ديگر مذاهب شيعه اماميه و اسماعيليه  و زنديه  وخوارج پديدار شدند 

هیچ نظری موجود نیست: