۱۳۹۴ آذر ۲۳, دوشنبه

حکومت اسلامى يک مغلطه تاريخى ۶

پس از قتل عثمان مردم ازعلى خواستند خلافت را بپذيرد على ابتدا مخالفت کرد ولى سرانجام با اسرار و به  شرط بيعت در مسجد ودر انظار عام پذيرفت.
على در همان ابتدا با سخن رانى مواضع متفاوت خود را اعلام كرد او روش سختگيرانه تر وعادلانه ترى در پيش گرفت و بسيارى از اميرانى را که موقعيت اشرافى براى خود دست وپا کرده بودند وگماشته يا اقوام خليفه پيشين بودند بر کنار کرد. همین سياست وروش اداره امور على دشمنى بسيار بر عليه او براگيخت.
على پسرعمو وداماد محمد بود ومحمد از کودکى سرپرست على بود.
على پس از خديجه همسر اول و معروف محمد اولين کسى بود که اسلام آورد گرچه  از سن کمى برخوردار بود.
على جوان پرچمدار وفرمانده دلير سپاه محمد در جنگهاى بسیار مى شود على  تمام توان وعمر خود را در راه رآرمان محمد مى گذارد و چنان به محمد نزديک مى شود که محمد او را به برادرى بر مى گزيند و به او اعتمادت بسيار داشت.
در دوره على جنگ های بين مسلمانان که به آن فتنه هم گفته می شود شدت گرفت.
در شام امير قدرتمند معاويه  که بارگاهي براي خود برپا کرده بود واز اقوام عثمان خليفه مقتول بود به بهانه قتل عثمان از بيعت با على سر باز  مى زند و مبناى نافرمانی و جنگ را گذاشت.
از طرف ديگر عايشه همسر  محبوب پيامبر وطلحه و زبير از اصحاب پيامبر  به مخافت با روش ها ى  حکومتى على و خونخواهی عثمان در بصره با او به جنگ برخاستند که على آنها را درنبرد معروفب به جمل شکست داد.
در جنگ صفین در شام با معاويه اما کار على به پذيرش حکميت کشيد و  از آن بازنده بيرون آمد.
از دل شکست در برابر معاويه و پذيرش حکميت خوارج خشک مغز بيرون آمدند که پذيرش حکميت را بدعت از طرف على تفسير می کردند و با علی در نهروان به جنگ برخاستند على که از قانع کردن خوارج نااميد شد در نبرد آنان را ازدم تيغ گذراند وو آنان را سرکوب کرد. سرانجام يکی از خوارج بنام ابن ملجم  در مسجد ى در کوفه به ضرب شمشیر على را مجروح می کند که على پس از چند روز بر اثر  آن جراحات در سال۶۶۱ میلادی جان می سپارد.
پسر بزرگ على امام دوم شيعه حسن نيز پس از مدت کوتاهی با معاويه مذاکره کرده وبا او به سازش وصلح مى رسد.....

درست که على در پى برقراى عدالت بيشتر و کاستن تضادهای درونی و موجود بود در همين مسير هم جان خود را از دست داد و....
لى بطور  علمی مبنا و پايه روابط ومناسبات اقتصادى  و اجتماعی است دوران هنوز دوران قبيله ای  و گاهی برده دارى  و عقب مانده فرهنگی دوران تبعيض شديد جنسی وقومى و نژادى و.....بود بنابراین روح وقوانين و سنتها و ارزش ها واخلاق وفرهنگ حاکم بر آن دوران حتى در دوران خلافت علی نيز کم وبيش تحت تاثیر دوران تاریخی زمان خود قرار داشت و اين امرى طبيعى وضروری وواقعی بود. از افسانه سازی  ها و نسبت های  مبالغه آميز و که بگذريم بنظر نمی آيد كه على ادعای حکومت اسلامی کرده باشد گرچه از اسلام ومسلمين و الله  و  قرآن و اخلاق و عدالت.....  و بسيار سخن رانده است.

منوچهر مرعشی

هیچ نظری موجود نیست: