۱۳۹۴ دی ۸, سه‌شنبه

حکومت اسلامى...١0

شيعيان دوازده امامی، زيديه واسماعيلیه از شناخته ترين ها هستند
زيديه منسوب به زيد بن علی برادر امام محمد باقر هستند که زيد را امام خود مى دانستند.
زید در سال ۱۲۱ هجری بر علیه خلیفه اموی زمان خود هاشم بن عبدالملک قیام کرد و در کوفه همراه با یارانش در جنگ با سپاهیان خلیفه کشته میشوند.


زيديه به معصوم بودن و ارثى بودن وکودک بودن امام اعتقاد ندارند شرط امام را کو شش فردى وقادر بودن فرد به جنگ و دفاع مى دانند به همين دليل، چند امام دريک زمان و امام در زمان حاظر را مى قبول دارند. شمار امامان آنها به ١١0 مى رسد.
زيديه دو بار در تاریخ در دو جا به قدرت رسيد  درطبرستان و ديلمان وگيلان از 250 هجری تا 520 هجری و بار ديگر در يمن که امروزه هم در پی کسب کامل قدرت به کمک رژيم آخوندی ايران، هستند...آنها همچنين در شرق عربستان حضور دارند.


شیعه اسماعیلیه


اسماعيليه منسب به اسماعيل فرزند امام جعفر صادق که آن را آخرین امام مى دانند هستند.

اسماعيليه که امروز پراکنده و ناشناخته ومحدود هستند از سال 909 تا 1171 میلادی تحت نام خلافت فاطمیان دربخش بزرگی از شمال آفریقا و خاورمیانه و دریای مدیترانه حکومت کردند پایه گذاری قاهره پایتخت مصر یادگار آنهااست . در دوران حکومت فاطمیان رفاه و شادی و عقلانیت و فرهنگ رواج یافت و رشدکرد. در ايران هم به رهبر ى حسن صباح  متولد ۴۶۴ هجرى وفات ٥١٨ هجری با قيام در دوره سلجوقیان
.دولت اسماعيله  بنا کردندن اين نهضت نودوپنچ سال ادامه داشت و سرانجام در حمله مغول از هم پاشيد.


شیعه دوازده امامی یا جعفری یا امامیه


کسانی هستند که معتقد ند علی توسط پیامبر به عنوان جانشین او در غدیر خم به مردم معرفی شده بود. و در ضمن با استناد به حدیث جابر و تفسیر آیاتی از قرآن معتقدند دوازده امام وصی معصوم از اهل بیت پیامبر را محمد در پاسخ به سؤال جابر از یاران محمد که از محمد پرسیده بود آیا پس از پیامبر وصی لازم است به ترتیب از علی تا مهدی نام برده است.
این شیعیان معتقدند دوازده امام از جانب خدا و به زبان پیامبر خدا نام برده شده اند اینها معصوم و برگزیده و حامل دین اسلام هستند و انحراف از آنجا آغاز می شود که حق جانشینی پیامبر به علی نمی رسد.
از انتقادات اهل سنت به شیعیان که آنان را اهل بدعت و ... و می دانند در اینجا می گذریم


منوچهر مرعشی
29-12-2015 







هیچ نظری موجود نیست: