۱۳۹۴ آذر ۲۴, سه‌شنبه

حکومت اسلامى يک مغلطه تاريخى ٧

  پس از قرار داد صلح با حسن خلافت امويان با معاويه  در سال ۶۶٢ م برابر با ۴١هجرى در دمشق آغاز مى شود که حکومتی مورثى شد.  پس از معاويه  پسرش يزيد به جانشينى نصب مى شود که حسين برادر حسن  حاظر با بيعت با يزيد نمى شود و سرانجام در جنگى نابرابر حسين وبارانش شکست خورده وبسياري به شهاد ت مى رسند.
 دوره بنى اميه در سال 750 ميلادى برابر با ١٣٢ هجرى بپايان مى رسد

عباسيان از 750ميلادى تا 1258

عباسيان سومين خلافت اسلامی بحساب مى آمدند آنان از نوادگان عباس ابن عبدالمطلب عموى پيامبر  واز بنى هاشم بودند .
اين حکومت در حران و توسط سفاح تاسيس شد ولى بعد به بغداد منتقل شد.
نقش مهم ابومسلم خراسانى سردار مشهور ايرانى در بقدرت رسيدن عباسيان برجسته است گر چه بعدها منصور جانشين وبرادرزاده سفاح ابومسلم را بقتل مى رسانند
 يورش مغول  در سا1258 عباسيان را سر نگون ميکند و باز مانده اين خاندان در قاهره به حکومت ادامه می دهند که سرانجام در سال 1519 ميلاى  پس از فتح شام و مصر  توسط سپاه ترکان عثمانی سلسله عباسيان منقرض مى شود.

امپراتوری عثمانی 1299 ميلادى تا 1922

امپراتوری عثمانی شش قرن بر سرزمين های به وسعت  بيش از پنج ميليون کيلومتر مربع از آسيايي صغير و خاورميانه و بخشى از شمال آفريقا و قسمتى از اروپا تا قفقاز حکومت کرد وهنگامی که سرزمين های اسلامي را فتح کرد حکومت  خود را خلافت، اسلامی ناميد.



اين  امپراتوری پس از شکست در جنگ اول جهانی از هم فروپاشيد و جمهوری ترکیه از آن باقى ماند  و  سرزمین های تحت سلطه مستقل و تکه تکه شدند.

هیچ نظری موجود نیست: