۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

آغاز غیر منتظره مرحله تحولات دمکراتیک از آفریقای شمالی



قیام هوشمندانه و حق طلبانه مردم شمال آفریقا برعلیه بی عدالتی و استبداد حاکمیت فاسد را غافل گیر جهان را به شگفتی وتحسین و مردم تحت ستم دیگر کشورها را به شورش و مبارزه برای کسب حقوق انسانی خویش واداشت

نسل تازه ای که زاده زمان خویش و محصول همه رنج ها و تجارت و دانش بشری است امروز با شیوه و راه وروش و خواسته های خود پا به میدان نبرد گذاشته است و بنظر می رسد که علی رغم همه مشکلات مصمم به ادامه تلاش برای بدست آوردن حقوق طبیعی خویش و رسیدن به یک زندگی انسانی است.

درست که قرنها فقر و ستم و بی حقوقی و جهل و خرافه و بی دانشی زمینه ساز لجن زاری شده است که از درون آن انواع جریانات ارتجاعی و تبهکار امکان زیست و بقاع پیدا می کنند. درست که دیکتاتوری نیروهای مترقی و آزادیخواه را سرکوب و منزوی و نابود کرده است .اما تا انسان هست آرزوها و اندیشه ها و آرمانها و خواسته های انسانی زنده و پابرجاست. به همین اعتبار و به امید رسیدن و وصل نسل بشر از پا نمی نشیند از دل شکست تجربه را بیرون می کشد به اندیشه می نشیند دوباره دست بالا می زند و به پیش می تازد. از توفان تضادها می گذرد تا به دامن امن وحدت برسد و دوباره فکری تازه و در پی وصلی تازه و این داستان گوی بی انهاست.

به هر حال مردم شمال آفریقا و بخصوص مصر وارد مرحله پر تضاد و دردناک اما شیرین و رهایی بخشی شده اند. مصر بدلیل نزدیکی با اسراییل و فلسصین وجود کانال سویز جمعیت و منابع فراوان سابقه تاریخی و نقش پر اهمیتش در دنیای عرب از حساسیت بالای برخوردار است. به همین دلایل شاید به ترتیبی از هر گوشه جهان خود را در اوضاع مصر درگیر می دانند.

از آمریکا و اسراییل و خاورمیانه تا اروپا از دنیای اسلام تا مسیحیت و نیروهای سکولار و ملی گرا و ..بدین ترتیب کاملا روشن است که پروسه رسیدن به دمکراسی و حقوق بشر پدر مصر و دیگر کشورها پروسه ای پیچیده و طولانی خواهد بود . مهم اما این است که مردم مصر و کشورهای همسان استارت ورد به مرحله تازه ای از زندگی اجتماعی و سیاسی خود را زده اند.

برای کشورهای که از دیکتاتوری و فساد و عقب ماندگی رنج می برند تغییر اجتناب ناپذر است .ما باید دیر یا زرد وارد مرحله تحولات و انقلاب دمکراتیک همه جانبه شویم. روشنگری و خردگرای حقوق فردی وفردیت مثبت جدایی دین و مکتب از حاکمیت حکومت مردم بر مردم مبنا قرار دادن حقوق بشر آزادی بی قید و شرط پذیرش دیگری پلورالیزم و...نیازهای عاجل و فوری و موازی و همسانی برای همه ماست . تنها با عبور همه جانبه از واپسگرایی و حرکت در مسیر ورسیدن به جامعه ای دمکراتیک است که می تواند در آینده ما را به مراحل بالاتری رهنمون شود .

پدیده های موجود در هستی در ارتباطی شگفت انگیز بر یکد یگرند اثر می گزارند به طریق اولا جوامعه انسانی بخصوص در زمان ما که قرن آگاهی و ارتباطات است هزار پیوند گوناگون در بین است ما از یکدیگر می آموزیم با هم بده بستان انسانی داریم هم درد وهم سرنوشت وهم نوع هستیم تجربه 3 دهه حاکمیت دیکتاتوری مذهبی مردم ایران با همه رنج و خونش امروز در اختیار مردم مصر و خاورمیانه و جهان است و همین طور تجارب قیام های امروز آنها توشه راه ما مردم ایران برای بزیر کشیدن ارتجاع مذهبی حاکم بر کشورمان است ما در کلی ترین خواسته ها باهم مشترکیم و در یک مسیر گام بر می داریم.

همیشه چنین بوده است تحول از جایی و به شکلی و به دلیلی با جرقه ای آغاز می شود و سپس در زمینه ای مادی و واقعی بسرعت ادامه و گسترش می یابد و اوضاع دیگر هرگز بشکل سابق بر نمی گردد و بدین ترتیب مرحله تازه ای آغاز می شود و رنج ها و تلاش ها و خون ها و اندیشه ها و عواطف و ... با صبر و پابداری و پذرش مسولیت به گل می نشیند و ثمر می دهد.

قیام برای دمکراسی و حقوق بشر در هرجا و تا هر کجای دنیا قیام ماست تضمین پیروزی ما از مصر تا تونس تا ایران و.. عبور از دیکتاتوری و رسیدن به جامعه ای دمکراتیک است .

منوچهر مرعشی

02-02-2011



.



ا

هیچ نظری موجود نیست: