۱۳۹۰ مهر ۱۰, یکشنبه

سیاست اشغالگرایانه اسرائیل و حمایت بی قید آمریکا موانع اصلی صلح هستند.





بی انکه بخواهیم وارد تاریخچه اشغال سرزمین مردم فلسطین توسط اسرائیل با تکیه بر استعمار و با دست آویز قرار دادن قصص دینی و مذهبی و برتری قومی بشویم و بی آنکه بخواهیم بر خشم و کینه و نفرت و تضاد ناشی از دهه ها ستم عریان پرده بکشیم و بی آنکه پیچیده گی و چند وجهی بودن و دخالت انواع نیرو ها و دولت ها و قدرت ها  را در معادله مناقشه فلسطین و اسرائیل ساده و دست کم بگیریم و یا چشم بر پرسه طی شده این تضاد بپوشیم با توجه به همه این مسائل و احیانا جنبه های دیگر اما اگر بخواهیم امروز نظری اجمالی بر موضوع بیندازم و بر مانع اصلی به جهت راه گشایی انگشت بگذاریم بی تردید پس ازسالها  تجربه با قاطعیت می توان گفت سیاست برتری طلبانه و متکبرانه و ارباب منشانه سیستمی اشغال گر با ابزار دولتهای گوناگون حاکم اسرائیلی از یک طرف  و از طرف دیگر حمایت کور و بی قید و یک طرفه  دولتهای آمریکای  موانع اصلی رسیدن مردم فلسطین به حقوق اولیه شان می باشد.

درست که  هیولای ارتجاع هار مذهبی در منطقه و بخصوص در لبنان و مناطق فلسطینی چنگ انداخته اما بی تردید زمینه اش را همین سیاست و عملکرد ستم کارانه طرفهای اسرائیلی و آمریکای فراهم کرده اند. علی رغم اینکه نمایندگان واقعی مردم فلسطین و از جمله عرفات و سازمان و یارانش  در هنگام حیاتش  و در ادامه محمود عباس همه گونه تلاش و انعطاف و هوشیاری و  کوتاه آمدن  واقعگرایانه ای از خود  نشان داده اند اما براستی همواره  به سد  زیاده خواهی  اسرائیل و مانع آمریکا بر خورد کرده اند . و از این بابت البته دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران ونیروهای دست سازش از جمله حزب الله با دمشان گردو می شکنند و بر زمینه جور و ستم و بی حقوقی مردم فلسطین و فراتر از آن مردم منطقه خاورمیانه مرکب جهل و خرافه و کینه و دشمنی و خشونت خود را می رانند . با این وجود اینها هیچ کدام نمی تواند بهانه ای باشد برای ادامه سیاست ستم کارانه و استعمارگرانه دول اسرائیلی و آمریکای اینها خود به دلیل جهان بینی بسته سود و سرمایه تا حدود زیادی عامل سر بر آوردن ارتجاع مذهبی بوده و هستند. رسیدن مردم فلسطین به حقشان و ایجاد دولتی فلسطینی و بر قراری  نظامی دمکراتیک  در این گوشه از منطقه بزرگترین ضربه اجتماعی سیاسی فرهنگی ارزشی و فکری را به مذهب ارتجاعی خواهد زد اگر بر سر اصول حقوق بشر و دمکراسی و خواسته های دمکراتیک براستی صادق و جدی هستید و آنها را برای همه بشریت می خواهید بفرمایید بی ریا در کنار مردم منطقه قرار بگیرید . بی تردید محک تجربه و عمل بکارمی آید و ماهیت ها  هویدا خواهد شد و معلوم می شود تا کجا سود اصل است و تا کجا منافع انسانی اساس است.

حال که پس از طی همه مسیرها و بردباریها نماینده مردم فلسطین در سازمان ملل متحد و در برابر جهان چنین به فغان آمده است و تا حدی پرده ها را کنار زده است و با طرح ایجاد دولت فلسطینی از جهانیان کمک طلبیده است  وظیفه انسانی ایجاب می کند در کنار مردم فلسطین قرار بگیریم . بنظر می رسد بار دیگر موضوع و بحران فلسطین به نقطه حساسی رسیده است زیرا نه تنها به مردم فلسطین بلکه به  دیگران هم ربط پیدا می کند. این گوی و این میدان بی تردید بار دیگر بسیاری در این رابطه محک می خورند  از اسرائیل تا آمریکا تا اروپا و چین و روسیه و .....

امیدوارم مسئله هرچه بیشتر به سود مردم منطقه و جهان حل شود.



منوچهر مرعشی

2-10-2011




هیچ نظری موجود نیست: