۱۳۸۹ آذر ۲۵, پنجشنبه

تجاوز سیاسی یا نقطه عطفی در اطلاع رسانی؟





افشای پرونده های سری وزارت امورخارجه امریکا توسط سایت ویکی لیکس باعث عکس العمل شدید دولت آمریکا و کشورهای دیگر شد. مقامات آمریکای این افشاگری را تجاوز سیاسی نامیدند و از پلیس اینترپل خواستار دستگیری و محاکمه مسولین سایت مربوطه شدند.

اما در واقع این حرکت شجاعانه و هوشیارانه سایت ویکی لیکس آغاز مرحله جدیدی از خبر رسانی محسوب می شود. با اینترنت و ماهواره وتلفن همراه و سایر تکنولوژیهای ارتباطاتی اطلاعات با سرعت و حجمی عظیم به اطلاع بخش وسیعی از مردم بخصوص در کشورهای دمکراتیک و پیشرفته می رسد و بنظر می رسد گذر زمان بر شتاب و کیفیت و کمیت این آگاهی رسانی می افزاید . بدین ترتیب مطبوعات به عنوان رکن چهارم دمکراسی که البته در زمان ما معنی گسترده تری یافته است در گذر زمان نقش مهمتری در آگاهی بخشی و زندگی فکری سیاسی و اجتماعی جامعه بشری یافته است .واین بشارت بزرگیست که حاصل تلاش بشری در جهت رهایی و زندگی انسانیتر است.

قرار بر این نبوده و نیست که تا ابد قدرت و ثروت و ظلمت حاکم بر سرنوشت بشر باشد و همیشه عده ای تحت عنوان برگزیده ,خبره, طبقه, دولت , و..هستی جامعه را در اختیار داشته باشند و در همواره بر همین پاشنه بچرخد. .با کنار زدن پردهای جهل و ناتوانی و زشتی و با رسیدن به دانش و اطلاع و آگاهی انسان توان آنرا دارد که  وضع  ظالملنه موجود را برهم زند و در جهت برقراری روابط و مناسبات انسانی پیش رود. اطلاع رسانی در هر سطح به بیداری جمعی ما کمک می کند و بیداری آغاز جنبش و پشرفت و تغییر است . کار ویکی لیکس در کلیت درهمین مسیربود. رو کردن این تعداد پرونده های سری ابر قدرت جهان وتا حدی کنار زدن پرده های حرم سراهای سیاسی در سطوح بالای دولتی و رساندن این اطلاعات با سرعت برق در این وسعت و به این شکل البته که نقطه عطفی در اطلاع رسانی محسوب می شود و از حال به بعد باید منتظر چنین اقداماتی بود.باید دید دمکراسی موجود در برابر این گونه افشاگری ها تا کجا ظرفیت و برباری خواهد داشت.



منوچهر مرعشی

15-12-2010







۲ نظر:

ناشناس گفت...

به نظرم سایت ویکی لیکس -هر چه که باش با هر هویت و ماهیت پیدا و پنهانی- می تواند ابزار خوبی باشد برای ایجاد کابوس، ترس و مصیبت –حتی ذره ای– برای حکومت ها و سیاستمدارهای ظاهرفریب، آن ها که چیزی جز، چهره ای هستند که به نمایش می گذارند!
آن ها که در به بند کشیدن آزادی و پنهان کردن هر چه بیشتر چهره حقیقت در جامعه و جهان می کوشند…
به راستی که شجاعت ویکی لیکسی ها قابل تحسین هست..
سپاس از شما
...............
nastaran

ناشناس گفت...

به نظرم سایت ویکی لیکس -هر چه که باشد. با هر هویت و ماهیت پیدا و پنهانی- می تواند ابزار خوبی باشد برای ایجاد کابوس، ترس و مصیبت –حتی ذره ای– برای حکومت ها و سیاستمدارهای ظاهرفریب، آن ها که چیزی جز، چهره ای هستند که به نمایش می گذارند!
آن ها که در به بند کشیدن آزادی و پنهان کردن هر چه بیشتر چهره حقیقت در جامعه و جهان می کوشند…
به راستی که شجاعت ویکی لیکسی ها قابل تحسین هست..
سپاس از شما
...............
nastaran