۱۳۹۰ آذر ۲۵, جمعه

اصل دعوا بر سر اصول انسانیست



ارتجاع مذهبی حاکم بر ایران و هم جنسانش در عراق شمشیر را از رو بسته و قصد کشتار اشرفیان را دارند. دولت آمریکا نیز با نقظ تعهدات قانونی و اخلاقی و انسانیش با ساکنان اشرف و با سکوت و سنگ اندازی و چراغ سبز نشان دادن و مهمتر اینکه به دلیل ایجاد جنگ و بحران در عراق و پافشاری بر ادامه سیاست تاکنونی و هموار کردن جاده برای قدرت یابی ارتجاع مذهبی در عراق در این جنایات و در آینده مسولیت مستقیم دارد.

از طرف دیگر مجاهدین با طرح حقوق خواسته ها و ارزشهای انسانی با همراهی وجدانهای بیدار جهانی جانانه و هوشیارنه  و بی تردید استوار و سازمان یافته  بر سر اصول خویش ایستاده اند و هر چه زمان می گذرد ماهیت و عملکرد هر دو طرف در روشنایی بیشتری قرار می گیرد.

عده ای شیادانه و حساب شده قصد دارند دعوا را محدود به یک گروه  یک سیاست یک  تکه خاک یا تعدادی نفرو.. جلو دهند تا اصل قضیه را بپوشانند  و در ضمن راحت تر و با موانع کمتری به مقاصد پلید خود دست یابند.

دعوای اصلی اما فراتر از هر چیز بر سر ارزشها و اصول و حقوق انسانی است که بشر تا امروز  به آن دست یافته است و دقیقا به همین دلیل هم خواسته یا ناخواسته مستقیم یا غیر مستقم  به همه مربوط می شود و حاصل و نتیجه دعوا هر چه باشد حاصلش به مرور زمان کم یا بیش به همه جا و همه کس بر می گردد حتی اگر ظاهرا و بلافاصله قابل لمس و دریافت نباشد اما قانونمندیهای حاکم بر هستی و بویژه دنیای انسانی علی رغم میل و خارج از ذهن  ما سرسخت و خدشه ناپذر کار خودشان را انجام می دهند.

باید دید در این نبرد مشخص انسانهای مسئول و مقاوم و وجدانهای بیدار تا کجا می توانند در برابر بربریت و جنایت و سود پرستی و وقاحت آشکار ایستادگی  کنند و آن را عقب برانند.



آیا با کشتن همه چیز تمام می شود؟

آنان که فکر می کنند با کشتن همه چیز تمام می شود به گواه تجربه سخت در اشتباه هستند اگر براستی چنین بود انسان هرگز از دوره قار نشینی عبور نمیکرد و در همان مرحله در برابر قهر طیبعت تن به نابودی می داد. انسان تنها به جسم زنده نیست توان شگفت انگیز او در تفکر آگاهی   پرسشگری  خلاقیت  ارداه  کار مسئولیت پذیری  آرمان داشتن  آرزو کردن  تخیل پرودن تصورکردن عشق ورزی  دوست داشتن فداکاری  جمعی زیستن هنر داشتن انتقال تجربه و.....این ویژیگهای انسانی است که به انسان هویت و ارزش و پتانسیل بودن می دهد همین موتور محرکه انسان را تا به امروزو اینجا رسانده و به آینده امیدوار  و جاودان می کند . واگر نه اگر قرار بود امثال جنایتکاران و غارتگران و استثمار کننده گان  و شیادان و خواران و ... ملاک و معیار باشند البته که باید در آن صورت حق را به شیطان داد و به خلقت انسان شک کرد.   بی چرا زندگان مردگانی هستند که نفس می کشند و رفته گانی هم هستند که تا همیشه  در اندیشه و آرمان های انسانی زنده و حاضر هستند.



منوچهر مرعشی

16-11-2011






هیچ نظری موجود نیست: